“Folklor ve Eğitim”


Özet Görüntüleme: 126 / PDF İndirme: 55

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12598547

Anahtar Kelimeler:

Kitap incelemesi, Folklor ve Eğitim

Özet

Eğitim toplumsallaşma işidir. Çocuğu toplumsallaştırarak eğitir. Toplumsallaşma bireyin içinde yaşadığı toplumun normlarını, değerlerini, kendisine biçilen rolleri, tutumları, davranış yapılarını, toplumsal etkileşim için gerekli benlik ve kimlik duygusunu kazanma, içinde yaşadığı kültürü içselleştirme sürecidir (Bakırcıoğlu, 2016, s.1527). Eğitim formal ve informal olarak iki şekilde sınıflandırılabilir. Formal kısmı okullarda yapılan planlı ve programlı eğitimken, informal kısmı ise insanların kendiliğinden, doğal yollardan eğitim alma amacı olmadığı halde bile edindiği bilgi ve deneyimlerden öğrenmesini sağlamaktadır. Çınar (2022), informal eğitimin alt kategorilerine etnopedagoji ve etnoandragoji kavramlarını ekleyerek informal kısmının anlam kazanmasını sağlamış, eğitim bilimleri alanyazınına katkı sağlamıştır. Ona göre formal eğitim buzdağının görünen kısmı informal eğitim ise buzdağının su altında kalan, görünmeyen ve büyük kütlesini oluşturan kısmıdır. Bu açıklamadan yola çıkarak okullarda verilen resmi eğitimle ulusal eğitim politikası kapsamında ülküsel bir insan modeli yetiştirmek isteniyorsa informal eğitimi ve içeriği hakkında bilgi sahibi olmak gerektiği söylenebilir. Eğitim politikalarının “millî” olma zorunluluğu düşünüldüğünde informal eğitimin yani millî kültürü aktarma sürecinin önemi yadsınamaz. Millî kültürün en önemli yapıtaşlarından biri de hiç şüphesiz ki folklor ürünleridir.Folklor (halkbilim); “bir ülke ya da belirli bir bölge halkına ilişkin maddi ve manevi alandaki kültürel ürünleri konu edinen, bunları kendine özgü yöntemleriyle derleyen, sınıflandıran, çözümleyen, yorumlayan ve son aşamada da bireşime vardırmayı amaçlayan bir bilimdir.” (Örnek, 1995,s.15). Folklor hem insan gruplarının geçmişten getirdiği izleri aktarır hem de güncel yaşamda var olan kültürel değerlerin de genç kuşaklara iletilmesini sağlar. Millî kültürün aktarımı kültürel zenginliğimizin genç dimağlara yerleştirilmesi bakımından önemlidir. Fikir temelleri “millî kültür” alanı üzerine örülmüş bir fikir dünyasına sahip olan en önemli folklor araştırmacılarından biri de şüphesiz ki Eflâtun Cem Güney’dir. Bu yazıda Güney’in “Folklor ve Eğitim” adlı kitabı incelenmiştir.

Referanslar

Bakırcıoğlu, R. (2016). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Genişletilmiş ikinci baskı. Ankara. Anı Yayıncılık

Çınar, İ. (2022). Halk ozanları bağlamında etnoandragoji. Pegem Akademi.

Görkem, İ. (2014). Eflâtun Cem Güney ve folklor çalışmaları (Düzenlenen jübile töreni ve hakkında yazılanlar bağlamında). Masal Babası Eflâtun Cem Güney Sempozyumu Bildirileri. Sivas

Güney, E. C. (1966). Folklor ve eğitim. Millî Eğitim Basımevi

Mutlu, N.Y. (2014). Eflatun Cem Güney’in Sivaslı oluşu. Masal Babası Eflâtun Cem Güney Sempozyumu Bildirileri, Sivas

Örnek, S.V. (1995). Türk halkbilimi. Ankara. Kültür Bakanlığı Yayınları

https://www.scribd.com/document/395045844/Sedat-Veyis-Ornek-Turk-Halkbilimi-pdf internet adresinden 31.05.2024 adresinden tarihinde edinilmiştir.

Yardımcı, M. (2014). Yüreklerin bam teli Eflâtun Cem Güney. Masal Babası Eflâtun Cem Güney Sempozyumu Bildirileri, Sivas

İndir

Yayınlanmış

30.06.2024

Nasıl Atıf Yapılır

Özbey, N. (2024). “Folklor ve Eğitim”. Uluslararası Etnopedagoji Dergisi, 4(1), 36–40. https://doi.org/10.5281/zenodo.12598547