İSLAMLAŞMA DÖNEMİNDE FELSEFECİLERİN VE DÜŞÜNÜRLERİN ESERLERİNDEKİ TOPLUMSAL CİNSİYET EĞİTİMİ DÜŞÜNCELERİ


Özet Görüntüleme: 54 / PDF İndirme: 27

Yazarlar

  • Lyudmila Ivanovna Redkina Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Pedagogics and Pedagogical Skills, Humanities and Pedagogical Academy (branch) of the V. I. Vernadsky Crimean Federal University, Yalta, Russian Federation. https://orcid.org/0000-0002-4201-8693
  • Irina Aksanovna Zakiryanova Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of the Foreign Languages Department, P.S. Nakhimov Black Sea Higher Naval School, Sevastopol, Russian Federation. https://orcid.org/0000-0001-7770-0986

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7545159

Anahtar Kelimeler:

Toplumsal cinsiyet eğitimi, Etnopedagojik ilkeler, Türk halklarının eğitimi

Özet

Bu makale, orta çağda Doğu Müslümanlarının pedagojisinde toplumsal cinsiyet eğitimi konularını ele almaktadır. Araştırmada Keykavus'un Kabusnâmesi, Balasagunlu Yusuf’un Kutadgu Bilig’i, Kaşgarlı Mahmud’un Divan lugat-ı Türk’ü gibi doğu filozof ve düşünürleri tarafından ele alınan eserlerin tahlil sonuçları sunulmuştur. Eski Türk düşünürlerinin eserlerinde eğitim konuları Türk halklarının eğitiminde etnopedagojik ilkeleri ve temelleri yansıtmaktadır. Bu etnopedagojik ilke ve temeller ise aynı zamanda o dönemin Türk boylarındaki genç neslinin cinsiyet eğitimi toplumsal ilkelerine ilişkin vizyonunu taşımaktadır. Bu bağlamda İslamlaşma, erkeklerin ve kadınların toplumsal rollerini ve statülerini değiştirmede büyük bir etkiye sahipti. Eski Türk düşünür ve filozoflarının eserleri, yeni bir dinin benimsenmesiyle bağlantılı olarak Türk halklarının atalarının cinsiyet eğitimini, onun içeriğini, amaç ve hedeflerindeki değişiklikleri yansıtmaktadır. Eski Türk düşünürleri ve filozofları eserlerinde, Türk ve İran kabilelerinin İslamlaşması ardından bu iki genç neslin cinsiyet eğitiminde birçok çelişki bulunduğunu belirtmektedirler ancak yine aynı eserlerde bu yazarlar tüm Türk halkları arasında benzer cinsiyet eğitimi ilkelerine dikkat çekmektedirler. Rusya Müslümanlarının cinsiyet ilişkilerinin ve eğitimsel cinsiyet yönelimlerinin özelliklerinin incelenmesi, bu etnik grupların çok sayıda olması ve ayrıca Rusya'nın çok etnikli bölgelerindeki eğitim alanı modernizasyonu bağlamında özellikle önemlidir.

Referanslar

Abdullin, Ya. G. (1985). Some features of the Tatar social thought of the Middle Ages. The problem of continuity in the Tatar social thought, 3-16.

Abdulvapov, N. (2006). Sufism and the initial stage of the active spread of Islam in the Crimea. Culture of the peoples of the Black Sea region. 79, 140-149.

Al-Bukhari, M. (2003). Code of Hadiths of Imam al-Bukhari (Mukhtasar full version) Moscow: Umma.

An-Nawawi, M. (2007). Gardens of the Righteous. Moscow: Umma.

Asanova Z.R. (2016). A textbook on the history of the formation and development of Crimean Tatar ethnopedagogy. Simferopol: Arial.

Balasagunsky, Y. (1983). Fertile knowledge. Moscow: Nauka.

Bahrevsky, E.V. (1996). Sufism in the Crimea (based on the "Travel Book" by Evliya Chelebi). Problems of the history and archeology of the Crimea,1.

Bahrevsky, E.V. (1997). Gods of Taurida (Itoria region of the peoples of Crimea). Sevastopol.

Berezin, I.N. (1856). Folk proverbs of the Turkish tribe. Kazan.

Bekirova, L.S. & Ilchenko, I.A. (2013). Woman in Islam: History and Modernity. Scientific Notes of the Tauride National University named after V. I. Vernadsky. 4, 26 (65), 97-103.

Bushakov, V.A. (1991). Turkic oikonymy of Crimea. Moscow.

Dzhurinsky, A.N. (2000). History of pedagogy. Moscow: Humanit. publishing house VLADOS Center.

Kay-Kavus. (1953). Kabus-nama (Book of Kavus, Notes of Kavus). Moscow: Publishing house of the Sciences Academy of the USSR.

Kazem-bek, M.A. (1835). Comparative extracts from different writers related to the history of the Seven planets. ZhMNP, 6, 6.

Khairuddinov, M.A. (2001). Ėtiket krymskikh tatar. Sonat.

Khanbikov, Ya.I. (1975). The history of pedagogy of the Tatar people: The history of the development of pedagogical thought of the Tatar people. Kazan: KSPI.

Kononov, A. N. (1976). Turcologica, Leningrad.

Kornetov, G.B. (2014). Pedagogy as history of pedagogy. Pedagogical journal of Moscow region. 1, 58-63.

Kylavuz, A.S. (2007). Islamic Doctrine. Moscow.

Latyshina D.I. (2005). History of pedagogy (History of education and pedagogical. thoughts). Moscow: Gardariki.

Malikov R.Sh. & Volkova L. M. (2015). Continuity of ancient and Turkic medieval utopian humanism. Kazan: Publishing house "Fatherland".

Mazalova, M. A. & Urakova T. V. (2006). History of pedagogy and education: lecture notes. Moscow: Higher education.

Maududi, Abu al-Ala. (1993). Fundamentals of Islam. Moscow: PK "SANTLADA".

Mahmud al-Kashgari. (2005). Divan Lugat at-Turk. Almaty: Dyk-Press.

Mirza Abu - Fadl. (1995). Sayings of Muhammad (collection of hadiths). Novosibirsk.

Piskunov A.I. (2006). A textbook on the history of pedagogy. Volume 1. Antiquity. The Middle Ages. Moscow: Shopping center Sphere.

Pryanikova V.G. & Ravkin Z.I. (1995). History of education and pedagogical thought. Moscow: New School.

Smirnov, V.D. (1894). Notes of Muhammad-Najati-effendi, a Turkish prisoner in Russia in 1771-1775. Russian antiquity. March – May.

Tatar-Turkic conversations, with the addition of proverbs, fables, samples for declensions and conjugations of Tatar words, compiled by the teacher of the Tatar language at the Simferopol provincial gymnasium Abduraman Chelebi Crimea-Khovadzha. (1850). Kazan.

Uchok, B. (1982). Women Rulers in Muslim States. Moscow: Nauka.

İndir

Yayınlanmış

31.12.2021

Nasıl Atıf Yapılır

Redkina, L. I., & Zakiryanova, I. A. (2021). İSLAMLAŞMA DÖNEMİNDE FELSEFECİLERİN VE DÜŞÜNÜRLERİN ESERLERİNDEKİ TOPLUMSAL CİNSİYET EĞİTİMİ DÜŞÜNCELERİ. Uluslararası Etnopedagoji Dergisi, 1(1), 8–20. https://doi.org/10.5281/zenodo.7545159